Pàgines

2013/03/31

EL PEINE DE LOS VIENTOS - EDUARDO CHILLIDA

Quan caminem per la badia de la Concha en direcció oest, arribem al passeig Eduardo Chillida on, el 1977, es va inaugurar l'homenatge a l'escultor basc Eduardo Chillida. El conjunt es inici i final de la ciutat de Donostia. 

Les tres monumentals escultures d'acer corten desafien les forces de la naturalesa afermant-se a les roques, obrint-se com mans i resistint a l'erosió del mar i del vent. És la unió entre la ciutat i la natura, entre la ciutat i el mar. Les dues primeres que trobem en aproximar-se des del passeig estan col·locades horitzontalment, amb tensió i creant un diàleg. La tercera, en posició vertical, ens connecta amb l'horitzó que segons l'escultor era 'la patria de todos los hombres'. Aquest trinomi sembla que ens connecti passat-present i futur, però l'escultor deixa oberta la interpretació de l'obra a cadascú:

"Hay que dejarlo abierto, es una obra abierta. Cada uno tiene que plasmar ahí su propia interpretación. En esa obra, hay unos cuantos datos suficientemente claros para que a una persona sensible le puedan interesar una serie de cosas. Como te decía, esa obra tienen una serie de claves para poderse agarrar y tener una interpretación. Es una obra que tienen encima una vocación de interrogación, es una interrogación ante lo desconocido, ante el horizonte, ante el futuro."


 el peine de los vientos 2013 | © agb 

L'encàrrec de la urbanització de la Plaza del Tenis (1975) va ser fet a l'arquitecte Luis Peña Ganchegui que va treballar amb Chillida per a la concepció del lloc. L'arquitecte fa un preàmbul a les escultures de Chillida construint una topografia que reconeix el lloc i l'interpreta.


plànol general de la badia de la Concha

planta del projecte d'urbanització

alçat del projecte d'urbanització

axonometria del projecte d'urbanització

Algunes imatges i dibuixos de la fase d'instal·lació de les escultures de Chillida:















font de les imatges de: http://peinedelviento.info/


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada